Eline's (levens)kunstblog
Eline Vulsma over leven en kunst
Creatief met tekst
Categories: Kunstbeurs

Op Realisme10, de beurs voor hedendaagse figuratie, waren weer veel verschillende schilderstijlen te bewonderen. Ik mag graag schilderijen zien met fotorealistisch geschilderde objecten. Twee grote doeken met op elk een uitvergroot blikje, één van Coca Cola en één van Heineken, vond ik het mooist.

Ik kijk ook altijd naar de omschrijvingen naast het doek. Die zijn vaak erg amusant. De beeldende kunst heeft het ver-beeldende woord tot grote hoogte gedreven. Het vertalen van de hoogdravende woordenbrij naar normaal Nederlands is bijna onmogelijk.  Ik vraag me af of er ergens een opleiding is voor het fabriceren van die teksten of dat het vanzelf gaat als je eenmaal in de business zit.

Ik had het lef niet om in het zicht van de galeriehouders teksten te gaan overschrijven, anders had ik u hier kunnen trakteren op een paar juweeltjes.

Twee teksten heb ik globaal onthouden, omdat de inhoud mij verbaasde. Bij een stilleven van Henk Helmantel stond dat het betreffende schilderij met opzet niet in de fijn-schilder techniek was gemaakt. Nu schildert Helmantel zijn stillevens altijd heel fijn en realistisch en gezien zijn overige geëxposeerde werk zag ik geen stijlwending. Wel zag ik een heel realistische vaas, drie redelijk realistische uien en linksonder een tamelijk abstracte uienschil. Die schil werd omschreven met hemelse woorden, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat Helmantel gewoon even een zwak moment had gehad!

Elders wat kleine stillevens van een kunstenaar wiens naam mij helaas is ontschoten. Best aardige schilderijtjes, maar de tekst was behoorlijk ‘over the top’. Er stond bij dat deze stillevens niet geschilderd waren met de bedoeling een trompe- l’oeil te maken, maar dat dat wel een neveneffect was. Van een trompe- l‘oeil effect was echter geheel geen sprake. Zo haal je met een onnodige tekst een paar aardige werkjes juist naar beneden.

Het is met kunst een beetje als met voetballen: je moet er naar kijken of je moet het doen (maken) , maar niet te veel over ouwehoeren. Alhoewel: als al die galeriehouders stug volhouden, zal het wel een verkoopbevorderend effect hebben. Waarom zouden ze het anders doen?

Comments are closed.