Eline's kunstblog
Eline Vulsma over kunst en meer
Keith Haring
Categories: museum

Keith Haring, The Political Line, heet de tentoonstelling in de Kunsthal Rotterdam, die gewijd is aan de maatschappij kritische werken van Keith Haring (1958 – 1990). Het is soms lastig om te zeggen wanneer je voor het eerst iets van een kunstenaar gezien hebt. Volgens mij ken ik het werk van Haring vooral van posters, ansichtkaarten en natuurlijk de Stop Aids Now artbags. In elk geval had ik nog nooit een dergelijke hoeveelheid origineel werk van hem bij elkaar gezien. Het was een bijzondere en boeiende tentoonstelling.

Het werk van Haring is helder en direct. Je herkent het meteen; de poppetjes en de hondjes met de dikke (vaak) zwarte lijnen. Een beetje stripachtig. Er zit een soort beweging of ritme in dat heel herkenbaar is.

In 1978 beschreef hij de belangrijkste grondslag voor zijn werk: “Het publiek heeft recht op kunst. De meeste hedendaagse kunstenaars laten hen links liggen. Het publiek heeft behoefte aan kunst en iemand die zichzelf kunstenaar noemt, heeft de verantwoordelijkheid te beseffen dat ze kunst nodig heeft, in plaats van burgerlijke kunst te maken voor een select gezelschap en de massa te negeren. Kunst is voor iedereen.”

Om zijn kunst voor een groot publiek toegankelijk te maken, maakte hij werken in de openbare ruimte. Bijvoorbeeld krijttekeningen in de New Yorkse metrostations, op zwarte vellen die lege reclameborden moesten opvullen.

De maatschappij kritische werken gaan over een veelheid aan onderwerpen: kapitalisme, religie, de massamedia, kernoorlog, gelijke rechten voor iedereen, milieubescherming, aids. Ze hebben meestal geen titel, Haring wilde de interpretatie ervan niet beïnvloeden. Dat is wel grappig, want dan merk je pas hoe vaak je naar de titel van een kunstwerk kijkt om je een volledig begrip te kunnen vormen.

Bij een deel was de boodschap mij in één oogopslag duidelijk,  terwijl ik bij andere werken in het duister tastte. Ze waren gewoon mooi of krachtig. Dat doek met die vliegende zeemeermin en de dolfijn bijvoorbeeld; prachtig, maar geen idee of daar een boodschap in zit.

Er was een apart gedeelte met fluorescerend werk:

Leuk weetje nog is dat Haring in 1982 zijn eerste solo expositie buiten de USA had bij galerie ’t Venster op de Oude Binnenweg. Niet ver van de Kunsthal. De expositie is nog te zien tot en met 7 februari 2016.

Meer informatie: www.kunsthal.nl


Comments are closed.