Eline's (levens)kunstblog
Eline Vulsma over leven en kunst
KunstRai 2016
Categories: Kunstbeurs

Ruim 12.000 bezoekers in vijf dagen voor een kunstmarkt met ruim 70 galeries. Maar er was goed verkocht, meldde de organisator in het bericht op nu.nl (http://www.nu.nl/cultuur-overig/4273177/kunstrai-trekt-ruim-12000-bezoekers.html)

Tijdens de opening op woensdagavond kon je over de hoofden lopen, zo druk was het. Daarna zal het, gezien het mooie weer, steeds rustiger zijn geworden. Zou het een troost zijn voor de galeriehouder die daags na de opening een bozige mail verstuurde aan zijn trouwe fans? Hij, en met hem zijn kunstenaars, waren afgewezen voor de beurs. Het was een prachtig epistel, waarin de galeriehouder met ingehouden boosheid zijn galerie en kunstenaars verdedigde. (“In mijn aanvankelijke woede bedacht ik dat ik zou oproepen tot een reveil om de ontsporingen in de wereld van de beeldende kunst aan de kaak te stellen, maar ik bedaarde en bedacht dat dat nergens toe zou leiden, zou verzanden in verbittering en onbegrip.”)

Ik snap hem wel. Zijn galerie biedt prachtige realistische schilderijen en een deel van de beschikbare ruimte in de Rai werd ingenomen door conceptuele dan wel ietwat vage kunst gerelateerde zaken. Ik mag er graag de draak mee steken, maar kan me voorstellen dat het voor een galeriehouder extra frustrerend is.

Aan de andere kant begrijp ik wel dat de organisatie van de KunstRai probeert een gevarieerd en modern (‘hedendaags’ is wat dat betreft geen goed begrip) aanbod te bieden. En dan kan er wel eens een gerenommeerde galerie sneuvelen. Gelukkig is er dan nog de jaarlijkse Realismebeurs!

Gevarieerd was het, ik kan niet anders zeggen. Er was zelfs een hoekje ingeruimd voor ‘live’ street art, chapeau! Ik zou, als ik in de organisatie zat, wel een wat breder aanbod van street art presenteren dan wat er nu was. Maar oké, ik ben een liefhebber van het genre.

Er was ook dit keer de nodige conceptuele onzin, zoals deze ijsbeer (Jaski Art Gallery):

En wat ‘opstellingen’ van Kers Gallery, al leken die al een stuk meer op echte kunst dan vorig jaar. Piet’s heggetjes deed ook goede zaken trouwens, overal reclame.

Zoals gebruikelijk veel dieren in de kunst, of het moet zijn dat ze mij meer opvallen dan andere onderwerpen, dat is ook goed mogelijk.

‘Big Bang’ van Joseph Klibansky. (Wanrooij Gallery)

Schaal met ijsvogels van Han Boerrigter. (Kunstzalen A Vecht)

Schaal met vlinder en Zon van Bert Grotjohann. (Kunstzalen A Vecht)

Steenbok van Hetty Heyster. (Kunstzalen A Vecht)

Erg aardig vond ik het ‘Hert’ en ‘Office IV’ van Martijn Hesseling (Jaski Art Gallery); een krantencollage met glanslaag erop.

Mooi abstract was er ook, bijvoorbeeld deze twee schilderijen van M van Haasteren (Project 2 0 Gallery):

En deze vrolijke kleurencompositie van Kees de Vries (Galerie Franzis Engels):

Als ik echter een prijs mocht uitreiken voor ‘beste schilderijen van de KunstRai 2016’, dan zou de prijs gaan naar Toon Berghahn voor deze twee schilderijen (Appels Gallery):

Het gebruik van kleur, licht en ruimte geven een heel aparte sfeer.

Tot slot nog een paar opvallende items:

Schoenen van Winde Rienstra.

Zilvervloot van Nicolas Dings (Jan van Hoof galerie).

En deze lamp is echt helemaal geweldig: Nefertiti van Alexander van Straten (20TH Century Art objects).

Afsluitend zou ik, eigenlijk aan alle kunstbeurzen (behalve de bekende AAF), als tip willen meegeven om iets meer kunst met een ‘instap prijs’ op te nemen in het assortiment. Zo kunnen ook jonge, nog niet zo kapitaalkrachtige kunstliefhebbers beginnen met verzamelen.


Comments are closed.