Eline's kunstblog
Eline Vulsma over kunst en meer
Bodhimanda collectie
Categories: museum

De aanleiding van het bezoek aan het Wereldmuseum was een bericht dat de Bodhimanda collectie vanaf 4 april 2018 niet meer getoond wordt. Dit heeft te maken met de nieuwe koers en herinrichting van het museum.

Het museum zit in een mooi voormalig paleis aan de Rotterdamse Willemskade, niet ver van de bekende Erasmusbrug. Rotterdam is voor mij altijd een beetje een vervreemdende ervaring. Ik heb het gevoel alsof ik in het buitenland loop, met al die futuristische hoogbouw. Met tussendoor ook nog laag- en oudbouw. Overigens kan ik Rotterdam van harte aanbevelen voor een dagje uit. Er zijn veel interessante musea, de Markthal is leuk en die malle hoge gebouwen zijn een attractie apart.

Maar daar kwamen we nu niet voor, de Bodhimanda collectie was het voornaamste doel. De Bodhimanda stichting heeft op haar summiere webpagina de volgende uitleg over de collectie:

“De stichting beheert een collectie esoterisch-boeddhistische kunst die in de loop der jaren met veel liefde is verzameld door een Nederlandse familie van kunstliefhebbers. Deze collectie is in bruikleen gegeven aan het Wereldmuseum in Rotterdam en maakt momenteel deel uit van de vaste opstelling.

 

Een bezoek aan het Wereldmuseum neemt mensen mee in een visuele beleving van het Tibetaans en Japans esoterisch-boeddhisme. Bezoekers betreden een wereld vol rituele objecten, sculpturen en schilderingen die worden gebruikt in beide tradities.
De collectie is uniek omdat ze zich richt op de ritualistische cultuur van het esoterisch-boeddhisme door de eeuwen heen en zich niet richt op een specifieke kunsthistorische periode.”

 

Wat is esoterisch-boeddhisme?

 

Via Google kom ik uit op de volgende verklaringen:

 

 Esoterisch betekent voor ingewijden, in het woord esoterisch zit het Latijnse woord voor ‘binnen’. (Z. van der Plas, Boeddhistisch Dagblad)

Wikipedia zegt het volgende:

“Het vajrayana (Sanskriet voor ‘diamanten voertuig’), ook wel tantrisch boeddhisme genoemd, is een stroming in het boeddhisme. Het doel van het vajrayana is het bereiken van het boeddhaschap om als zodanig andere voelende wezens naar de verlichting te kunnen leiden. Rituelen en initiaties nemen een belangrijke plaats in in het vajrayana, wat bekendstaat om haar mystieke en (enigszins) occulte elementen. Vanwege de occulte elementen wordt het ook wel esoterisch boeddhisme genoemd. Het is ontstaan in India en wordt vooral gepraktiseerd in het Tibetaans boeddhisme in Tibet, Nepal, Bhutan en Mongolië. Ook het Japanse Shingon boeddhisme is een vajrayanaschool.”

Wat ik zag is een grote en mooie collectie beelden, thangka’s (schilderingen die je kunt oprollen) en allerlei andere voorwerpen. Mijn selectie van foto’s geeft een beeld, maar er is nog veel meer te zien.

Ik vond het donkere (Japanse) ‘boeddhabeeld’ het meest verrassend. Het stelt ‘Fudo – de onverzettelijke’ voor. De toelichting bij het beeld vertelt: “Hij is zowel de toornige manifestatie als de dienaar van de kosmische zonne-boeddha Dainichi Nyorai, de Alles-Verlichtende.

Zijn blauwzwarte huidskleur symboliseert het element Lucht en geeft aan dat hij, met de kracht en beweeglijkheid van de wind, in staat is de demonen van de zelfzucht te onderwerpen.

Zijn haar is in knopen gebonden en valt in een staartvlecht neer over zijn linkerschouder, als teken dat hij bereid is af te dalen naar de lagere rijken, om onwetenden van hun lijden te verlossen.

Met het zwaard van de wijsheid hakt hij in één slag de wortels van alles wat ons gebonden houdt aan het levensrad.”

Ton Lankreijer (Kashba, Staalstraat Amsterdam) vertelt over de extra waarde van deze collectie:

“Het betreft hier de enige kunstcollectie ter wereld die – mei 2014 – door de veertiende Dalai Lama werd ingewijd en benoemd. Het centrale beeld in de opstelling belichaamt de poëtische, zevende Dalai Lama, die leefde ten tijde dat Samuel van de Putte als eerste Nederlander in 1730 Lhasa bereikte.”

Hopelijk krijgt deze bijzondere boeddhistische collectie na 4 april elders onderdak.

https://www.wereldmuseum.nl/nl

 

 


Comments are closed.