Eline's kunstblog
Eline Vulsma over kunst en meer
Nieuws & Persberichten

—————- PERSBERICHT  12-2-2018 —————–

De Utrechtse kunstenaar Sjoerd Vonk exposeert met vijf houten stadsgezichten in het stadskantoor.

Sjoerd Vonk toont in de maand februari vijf Utrechtse stadsgezichten van zijn hand. Zijn gestileerde weergaven van de Oudegracht, de Domkerk, de Domtoren, het Muntgebouw en het Centraal Station staan volgens Vonk ‘symbool voor verschillende onderdelen van het leven in Utrecht’. Hij gaf elk stadsgezicht een woord mee, om zo de stad “het goede toe te wensen”.

Meer informatie over de vertoonde kunstwerken via instagram @ofthetree.nl en op www.ofthetree.nl.

De expositie ‘Goed voor Utrecht’ is te zien op de eerste etage van het Stadskantoor (Stadsplateau 1 in Utrecht), tot en met donderdag 1 maart 2018.

———————————————————

Persbericht 6-2-2018

——————————————————————————————————————————-

Bericht

————————————————————————————————-

Persbericht 16 januari 2018

PersberichtTEKENING VAN VINCENT VAN GOGH ONTDEKT
Behalve De heuvel van Montmartre met steengroeve ook andere tekening aan Van Gogh toegekend
Van Gogh Museum
Vincent van Gogh, De heuvel van Montmartre met steengroeve, maart 1886, zwart krijt, geveegd en gegumd, witte dekkende waterverf, op vergépapier met watermerk: APL BAS, 30,9 x 47,7 cm, collectie Van Vlissingen Art FoundationEr is een nieuwe tekening van Vincent van Gogh ontdekt:De heuvel van Montmartre met steengroeve uit maart 1886. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek door het Van Gogh Museum naar onderwerp, stijl, techniek, materiaalgebruik en herkomst van deze tot nu toe onbekende tekeningdie in bezit is van de Van Vlissingen Art Foundation.
Met deze vondst kon ook een vergelijkbare tekening die eerder was afgeschreven opnieuw aan Van Gogh worden toegekend. Dat werk, getiteld De heuvel van Montmartre (1886) bevindt zich in het Van Gogh Museum en is in onderwerp, formaat, stijl, techniek en materiaalgebruik onmiskenbaar verwant aan de nieuw ontdekte tekening. Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum): “Het is fantastisch nieuws dat hiermee twee tekeningen definitief aan het oeuvre van Van Gogh kunnen worden toegevoegd.” Beide tekeningen zijn te zien in Impressionism & Beyond. A Wonderful Journey in Singer Laren, een tentoonstelling van Franse impressionisten, postimpressionisten en expressionisten uit de Van Vlissingen Art Foundation.Van Gogh op zoek naar eigen stijl
Teio Meedendorp, senior onderzoeker van het Van Gogh Museum: “De twee tekeningen zijn overduidelijk van dezelfde hand en in stijl verwant aan Van Goghs modeltekeningen die hij begin 1886 eerst in Antwerpen en vervolgens in Parijs op het atelier van Cormon maakte. Ook de gebruikte tekenmaterialen zijn identiek en de onderwerpen zijn te verbinden met schilderijen die Van Gogh in het voorjaar en in de vroege zomer op Montmartre maakte. Binnen het getekende oeuvre van Van Gogh zijn dit twee opvallende werken die mooi illustreren hoezeer hij in de periode winter/voorjaar 1886 nog op zoek was naar een eigen stijl. Ze illustreren een fase in het leerproces van de kunstenaar, die zichzelf in Parijs uiteindelijk opnieuw uitvond, maar hier nog even het traditionele artistieke pad bewandelde.”
Het werk in het Van Gogh Museum werd eerder afgeschreven mede op basis van te weinig vergelijkingsmateriaal; de relatie met de studies bij Cormon werd niet gelegd omdat algemeen werd aangenomen dat Van Gogh dat atelier pas in het najaar van 1886 bezocht.
 
Herkomst
Uit onderzoek bleek verder dat De heuvel van Montmartre met steengroeve ooit deel uitmaakte van de collectie van Vincent en Theo van Gogh. Theo’s weduwe Johanna van Gogh-Bonger gaf het werk in 1911 in consignatie aan de kunsthandelaar J.H. de Bois in Haarlem die het omstreeks 1917 verkocht, waarna het uit het zicht verdween. Dit was elf jaar voordat de eerste oeuvrecatalogus van Van Gogh verscheen (De la Faille 1928). De tekening is nimmer tentoongesteld en nooit eerder gepubliceerd.
 
Laatst ontdekte tekening in 2012
Er zijn ruim 900 tekeningen van Van Gogh bekend, naast een vijftal schetsboekjes. Ruim de helft van zijn volledig getekende oeuvre, ongeveer 500 tekeningen en de schetsboekjes, bevindt zich in het Van Gogh Museum. In 2012 werd voor het laatst een nieuwe tekening van Van Gogh ontdekt, de vroege potloodtekening Kop van een Romeinse jongen (naar Bargue naar Bonnat) uit 1880, een kopie naar een voorbeeld uit de tekencursus van Charles Bargue.

 

Onthulling van twee tekeningen van Van Gogh
Van Gogh Museum
Fotobijschrift: De heren John Fentener van Vlissingen van de Van Vlissingen Art Foundation en Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum bij de twee tekeningen die van Van Gogh blijken te zijn. Links de nieuw ontdekte tekening van de Van Vlissingen Art Foundation, rechts de tekening uit de collectie van het Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting).Er is een nieuwe tekening van Vincent van Gogh ontdekt: De heuvel van Montmartre met steengroeve uit maart 1886. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek door het Van Gogh Museum naar onderwerp, stijl, techniek, materiaalgebruik en herkomst van deze tot nu toe onbekende tekening die in bezit is van de Van Vlissingen Art Foundation.
Met deze vondst kon ook een vergelijkbare tekening die eerder was afgeschreven opnieuw aan Van Gogh worden toegekend. Dat werk, getiteld De heuvel van Montmartre (1886) bevindt zich in het Van Gogh Museum en is in onderwerp, formaat, stijl, techniek en materiaalgebruik onmiskenbaar verwant aan de nieuw ontdekte tekening. Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum): “Het is fantastisch nieuws dat hiermee twee tekeningen definitief aan het oeuvre van Van Gogh kunnen worden toegevoegd.” Beide tekeningen zijn te zien in Impressionism & Beyond. A Wonderful Journey in Singer Laren, een tentoonstelling van Franse impressionisten, postimpressionisten en expressionisten uit de Van Vlissingen Art Foundation.

————————————————————————————————————————–

Persbericht 27-11-2017

Van 3 februari tot en met 21 mei 2018 in Museum Boijmans Van Beuningen:

‘BABEL’

Hoe zagen 660.000 Japanners vijftiende- en zestiende-eeuwse meesters uit de verzameling van Rotterdam?

De toren van Babel en negentig andere zeer bijzondere topstukken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen waren onlangs te zien in Tokio en Osaka, Japan. Het is de eerste keer dat in Japan zo’n rijke expositie van de vroegste Nederlandse kunst te zien was. Dezelfde selectie is onder de naam ‘BABEL – Oude Meesters terug uit Japan’ van 3 februari tot en met 21 mei 2018 in Museum Boijmans Van Beuningen te zien.

Een van de absolute topstukken van de tentoonstelling is De toren van Babel van Pieter Bruegel. Opvallend is hoe anders in Japan naar dit schilderij gekeken is. De kunstwerken werden niet ervaren als Bijbelse vertelling, maar als realistische voorstellingen uit een fascinerende tijd. Het museum kreeg vragen als: ‘Hoe hoog was de toren?’, ‘Hoe ziet deze er van binnen uit?’, ‘Hoeveel mensen zijn er aan het werk op de toren?’ en ‘Waar stond hij?’. De nieuwsgierigheid om het zich beter voor te kunnen stellen, om dichter bij te komen, was ook voor Museum Boijmans Van Beuningen een eye-opener. Grote aandacht ging ook uit naar de schilderijen en de grafiek van en in de geest van Bosch (o.a. door Bruegel). Japanse bezoekers waren niet alleen geïnteresseerd in het realisme, maar ook in de fantasiewereld van Bosch en Bruegel.

In Rotterdam wordt de tentoonstelling getoond vanuit deze fascinatie van de bezoekers in Osaka en Tokio, waarbij nieuwe vragen worden gesteld en beantwoord, onder andere met interpretaties van de beroemde Manga kunstenaar Katsuhiro Otomo. Hij reisde naar het Colosseum in Rome, de inspiratiebron van Bruegel, en naar de verzamelingen van Rotterdam en Wenen. Otomo maakte voor de tentoonstelling een eigen weergave van de binnenzijde van de toren.

Bijzonder overzicht

De tentoonstelling ‘BABEL – Oude Meesters terug uit Japan’ geeft een uniek overzicht van de kunst in de vijftiende en zestiende eeuw en bestrijkt bijna een eeuw, beginnend bij Dieric Bouts en eindigend bij Pieter Bruegel. Bijzonder is de spectaculaire ontwikkeling die de kunst in de Lage Landen in deze eeuw doormaakt: van kunst in het teken van religie naar kunst met andere thema’s, zoals landschappen, portretten en stillevens. Naast De toren van Babel zijn in deze expositie nog 38 schilderijen, 43 prenten en tien beelden uit de museumcollectie te bezichtigen. Museum Boijmans Van Beuningen beschikt – als één van de weinige musea ter wereld – over een rijke verzameling vroeg-Nederlandse kunst.

 BVB Collections: internationaal tentoonstellingsprogramma

De tentoonstelling in Japan kwam tot stand in samenwerking met musea in Tokio en Osaka en het Japanse mediaconcern Asahi Shimbun. Het is de eerste reizende tentoonstelling van BVB Collections, een internationaal tentoonstellingsprogramma met werken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Met deze reizende tentoonstellingen voor het buitenland wil het museum de bekendheid van het Rotterdamse museum en de rijke collectie vergroten, en de stad Rotterdam internationaal onder de aandacht brengen. BVB Collections biedt onder meer exposities aan over het surrealisme, de gouden eeuw, klassiek moderne schilderkunst, Dutch Design, hedendaagse kunst en werken op papier.

 Over Museum Boijmans Van Beuningen
Bosch, Rembrandt, Van Gogh, Dalí en Dutch Design; een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen is een reis door de geschiedenis van de kunst. Nederlandse en internationale topstukken geven een overzicht van de vroege middeleeuwen tot de 21ste eeuw. Kunstwerken van o.a. Monet, Mondriaan en Magritte tonen het ontstaan van het impressionisme en modernisme. Het museum bezit een van de grootste collecties surrealisten ter wereld en een bijzondere Engelse en Amerikaanse popart-verzameling met werken van o.a. Tilson, Warhol en Oldenburg. Bovendien is het museum dé plek voor vormgeving en design; van middeleeuwse kannen en glas uit de Gouden Eeuw, tot meubels van Rietveld en hedendaags Dutch Design.Museum Boijmans Van Beuningen is een veelzijdig en eigenzinnig museum in het hart van Rotterdam. De komende jaren zal Museum Boijmans Van Beuningen niet alleen zijn collectie en tentoonstellingen tonen aan zijn bezoekers, maar ook bouwen aan een toekomstbestendig museumgebouw én het eerste openbare kunstdepot ter wereld.

Tentoonstelling: ‘BABEL – Oude Meesters terug uit Japan’

3 februari tot en met 21 mei 2018

 Museum Boijmans Van Beuningen
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uurToegangsprijs 15 euro, jongeren t/m 18 jaar gratis toegang
Museumpark 18-20, Rotterdam www.boijmans.nl

 

—————————————————————————————————————————–

Persbericht 16-11-2017

Het HAKA-gebouw ligt centraal tussen de binnenstad en de Van Nelle Fabriek en is goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Een speciale shuttle bus van Art Rotterdam Week rijdt tussen OBJECT en de andere kunstbeurzen die op dat moment in de stad plaatsvinden. OBJECT Rotterdam is onderdeel van de Art Rotterdam Week.

OBJECT Rotterdam 2018 HAKA-gebouw | Vierhavensstraat 38-42 | Rotterdam Vrijdag 9 tot en met zondag 11 februari 2018 | 11.00-19.00 uur

Ticket, inclusief bezoek aan de Euromast: Volwassenen 12,50 euro, kinderen tot 12 jaar gratis

www.objectrotterdam.com www.dudok.biz www.euromast.nl www.artrotterdamweek.com

 

———————————————————————————————————————————————————

 

———————————————————————————————————————————-

Persbericht, 30-8-2017

Stedelijk Museum Schiedam presenteert Sticky Business

Dwalen door metersgroot snoeplandschap en likken aan cola-kunst

Van 16 september 2017 t/m 18 februari 2018 presenteert Stedelijk Museum Schiedam de expositie Sticky Business. De verleiding van suiker in de kunst. Hemels of hels, suiker roept bij vrijwel iedereen iets op. De een gebruikt de zoetmaker om belangrijke gebeurtenissen te vieren. Anderen zien suiker als het witte gif, dé grote vijand voor de gezondheid. De bijna twintig (inter)nationale kunstenaars die meedoen aan deze zinnenprikkelende tentoonstelling werpen een nieuw licht op dit maatschappelijke thema en passen suiker elk op hun eigen manier toe in hun werk.

Nieuwe party-trend
Pip & Pop creëert een metersgroot snoeplandschap, de colamachine van Helmut Smits zet bezoekers aan het denken en aan de vrouwenbeelden van de Australiër Joseph Marr mag gelikt worden. Het werk is soms luchtig, zoals van Bompas & Parr. Het Britse duo filmde de nieuwe party-trend ‘sploshing’, een opmerkelijk tijdverdrijf waarbij mensen naakt in een taart gaan zitten. Anderen staan stil bij grote onderwerpen die aan suiker kleven: corruptie, slavernij en eetverslaving.

Vóór of tegen suiker

Wat opvalt is dat de kunstenaars niet vóór of tegen suiker zijn, vertelt gastconservator Marije Vogelzang. Voor Sticky Business viel haar keuze op kunstenaars die zich door voedsel laten inspireren. Met een zwerm suikerpistooltjes is Vogelzangs eigen werk ook vertegenwoordigd. Vogelzang is hoofd van de afdeling Food Non Food aan de Design Academy Eindhoven. De afgelopen jaren ontwikkelde ze zich tot internationaal eetontwerper, een zelfgekozen titel voor werk dat nergens ter wereld werd gedaan.

Likken en ruiken aan kunst

Op verschillende plekken in het museum ruikt het naar snoep, chocolade en bijenwas. De vrouwenbeelden van Joseph Marr – waar aan gelikt mag worden – smaken naar cola, fanta, drop en framboos. Daardoor transformeert zijn werk in de loop van de tentoonstelling. Dat geldt voor meerdere werken. Het suikerschilderij van de Zwitser Jonas Etter vergaat langzaam doordat de gebrande suiker op de grond druppelt. De stalagmieten van bijenwas van Driessens & Verstappen groeien juist dankzij een druppelmachine aan het plafond.

De keerzijde van zoet

Roland Hicks laat het ongemak zien. De Brit schildert kauwgom onder je schoen, letterlijk sticky business. De politieke kant van sticky business komt aan bod bij Helmut Smits die water uit cola destilleert. Daarmee wijst de Rotterdamse kunstenaar op het bizarre feit dat er op sommige plekken ter wereld meer cola dan water voorhanden is. De Italiaanse fotograaf Dan Bannino overgiet zijn foto’s met een soort Oude Meesters-sausje en maakt stillevens met dieetproducten van beroemdheden. De rollen roze wc-papier vallen op. Zangeres Beyoncé zou er bij zweren: een velletje wc-papier eten onderdrukt het hongergevoel. In een bioscoopruimte draait een film van L.A. Raeven, de tweelingzussen die hun broodmagere lichaam gebruiken bij hun performances. Elders komen de feeders aan bod, mensen die (seksueel) genot beleven aan het voeden of gevoed worden.

Andere culturen

De tentoonstelling laat ook zien hoe omgegaan wordt met suiker en snoep in verschillende culturen. Zo drinken gelovigen in sommige Mexicaanse kerken veel cola. De boeren die ze daardoor laten zouden de heilige geest bevrijden. In Nederland hielp het pepermuntje om de protestantse dienst door te komen. En de suikerspin gaat terug tot het Italië van de vijftiende eeuw toen creatieve Italiaanse koks suikersculpturen produceerden van ‘gewoven suiker’. Wist je ook dat pralines zijn ontstaan door de fout van een keukenhulp en dat marshmallows ooit van een plant gemaakt werden?

Randprogramma

Er is een uitgebreid randprogramma met kinderworkshops, een bakwedstrijd, lezingen en films. Elke dinsdag geven de Voorlichters Gezondheid informatie aan de hand van lekkere en gezonde hapjes uit verschillende culturen. Ook kunnen bezoekers chocolade bonbons maken. Klik hier voor het volledige aanbod.

Deelnemende kunstenaars o.a.: Caro Verbeek, Pip & Pop, L.A. Raeven, Studio Kollektiv Plus Zwei, Marije Vogelzang, John Isaacs, Dan Bannino, Uli Westphal, Joseph Marr, Bompas & Parr, Roland Hicks, Johanna Schmeer, Van Brummelen en De Haan, Djonga Bismar, Mubuku Kipala, Zineb Sedira, Helmut Smits, Driessens & Verstappen, Studio Lernert & Sander, Katja Bjørn.

 

Sponsoren: Gemeente Schiedam, BankGiro Loterij Fonds, VSBfonds, Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Ars Donandi, S´DAM. Maatschappelijke partners: Diabetes Fonds, Verhalenhuis Belvédère, Voorlichters Gezondheid.

Stedelijk Museum Schiedam

Adres: Hoogstraat 112, Schiedam (zes metrostops van het historisch centrum Rotterdam Beurs)
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur.

Op maandagen, eerste kerstdag, nieuwjaarsdag en koningsdag is het museum gesloten.

Over Stedelijk Museum Schiedam

Het Stedelijk Museum Schiedam is sinds 1940 gehuisvest in het voormalige Sint Jacobs Gasthuis aan één van de oudste dijken van Schiedam: de Hoogstraat. Het historische pand huist elf tentoonstellingszalen waar tentoonstellingen over moderne en hedendaagse Nederlandse kunst te zien zijn. Het museum staat o.a. bekend om haar uitgebreide Cobra-collectie met veel vroege werken van Karel Appel. Het Stedelijk Museum Schiedam heeft als ambitie mensen uit de stad, de regio en heel Nederland te laten genieten van laagdrempelige kunst en evenementen. Het museum is er voor iedereen die nieuwsgierig is. ‘Je hoeft het niet mooi te vinden, maar je kunt er wel over nadenken. Iemand heeft het toch maar gemaakt,’ zei conservator en televisiepresentator Pierre Janssen ooit. En zo is het maar net. Je kunt je er verbazen over kunst en geschiedenis.

www.stedelijkmuseumschiedam.nl

 

——————————————————————————————————————–

Persbericht, 15-8-2017

BIG NEWS! MOCO PRESENTEERT: ROY LICHTENSTEIN


Vanaf 3 november zal er een nieuwe ‘Rocktstar of Art’ te zien zijn in het Moco (Modern/Contemporary) Museum. Vanaf dat moment zal er een nieuwe naam het MOCO pand met street-art legende Banksy delen. De tentoonstelling zal gaan draaien om het werk van niemand minder dan pop art grootheid Roy Lichtenstein.

Lichtenstein (1923-1997) is een van de bekendste kunstenaars binnen de Pop-Art stroming. Het schilderwerk van Lichtenstein is te herkennen aan een aantal kenmerken. De kunstenaar gebruikte vooral primaire kleuren (rood, blauw en geel) en maakte veel gebruik van de zogenaamde rastertechniek. Hij heeft zijn faam het meest te danken aan zijn schilderkunst ondanks het feit dat hij ook werkte met keramiek, glas en staal.

Zijn werk is -net zoals andere werken binnen de pop-art beweging- een weerspiegeling van zijn kijk op de (consumptie)maatschappij. Lichtenstein geloofde dat het uitvergroten van strips ervoor zou zorgen dat wij op een andere manier naar de werkelijkheid zouden kunnen kijken.
Vanaf 3 november 2017 tot en met 31 mei 2018 is de Roy Lichtenstein expositie te zien in het MOCO museum.

 

——————————————————————————————————————————————-