Eline's kunstblog
Eline Vulsma over kunst en meer
Nieuws & Persberichten

Bericht 10 juni 2018

Popinnart

Popinnart is een kunstplatform waar ruim veertig locaal en (inter)nationaal bekende hedendaagse kunstenaars gezamenlijk exposeren. Gevestigd in een oude bioscoop op de Middenweg 20 in Amsterdam-Oost, biedt Popinnart betaalbare kwalitatief hoogwaardige teken- en schilderkunst (figuratief, abstract, realistisch) fotografie en ruimtelijk werk.

Maandelijks worden er gevarieerde activiteiten georganiseerd in samenwerking met lokale ondernemers én de kunstenaars. Popinnart organiseert vanaf begin 2018 gedurende tenminste 6 maanden een doorlopende tentoonstelling en diverse evenementen.

Geopend: iedere vrijdag en zaterdag van 12.00 – 18.00 uur.

http://popinnart.nl

 

https://www.facebook.com/popinnart/

Middenweg 20, Amsterdam-Oost

 

—————————————————————————————————–

 

—————————————————————————————————–

PersberichtVan Gogh & Japan
Tentoonstelling van 23 maart t/m 24 juni 2018 in het Van Gogh Museum
Van Gogh Museum
Fotobijschrift: Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum) en Nienke Bakker (senior conservator) onthullen Zelfportret met verbonden oor (1889, The Courtauld Gallery, Londen). Dit wereldberoemde zelfportret van Vincent van Gogh is voor het eerst sinds 1930 in Nederland te bewonderen.Amsterdam, 21 maart 2018Het Van Gogh Museum presenteert vanaf 23 maart Van Gogh & Japan, een grote internationale tentoonstelling over de invloed van de Japanse kunst op het werk van Vincent van Gogh. Met circa 60 schilderijen en tekeningen van Van Gogh en een rijke selectie Japanse prenten laat de tentoonstelling zien hoe veelomvattend Van Goghs bewondering voor deze kunst was en hoe ingrijpend zijn werk erdoor veranderde. Bijzondere bruiklenen uit musea en particuliere collecties van over de hele wereld komen naar Amsterdam, waaronder Zelfportret met verbonden oor (1889, The Courtauld Gallery, Londen), een schilderij dat sinds 1930 niet meer in Nederland getoond is. Andere hoogtepunten zijn Van Goghs Zelfportret (1888, Harvard Art Museums/ Fogg Museum, Cambridge, VS), De wiegster (Augustine Roulin) (1889, The Art Institute of Chicago), Kreupelhout met twee figuren (1890, Cincinnati Art Museum), La Crau met bloeiende perzikbomen in bloei (1889, The Courtauld Gallery, Londen) en De Arlésienne (Marie Ginoux)(1888, The Metropolitan Museum of Art, New York). Het is voor het eerst dat er een tentoonstelling van deze omvang aan dit onderwerp wordt gewijd.TrailerVan Gogh & JapanIn de ban van Japan
Van Goghs kennismaking met de Japanse prentkunst was bepalend voor de richting die hij als kunstenaar insloeg. Tijdens zijn verblijf in Parijs (1886-1888) raakte hij in de ban van de ukiyo-e, 19de-eeuwse Japanse kleurenhoutsneden, en ging hij deze prenten op grote schaal verzamelen. Wat Van Gogh zo bewonderde in de kleurrijke voorstellingen waren de ongewone composities, de grote vlakken in felle kleuren en de aandacht voor details uit de natuur. De drie opmerkelijke schilderijen die hij in Parijs maakte naar Japanse prenten vormden zijn eerste verkenningen van dit nieuwe artistieke voorbeeld. Al snel beschouwde Van Gogh de Japanse kunst als een ijkpunt voor zijn werk, zoals blijkt uit zijn brieven uit Arles, waar hij begin 1888 naartoe verhuisde met het idee dat het zuiden van Frankrijk ‘gelijk staat met Japan’. Hij leerde daar ‘meer met een Japanse blik’ te kijken en maakte ‘schilderijen zoals de Japanse prenten’. In Van Gogh & Japan is te zien hoe Van Gogh steeds meer in de geest van het Oosterse voorbeeld ging werken, waarbij de nadruk lag op een kleurrijk, uitgesproken palet.
Met circa 60 schilderijen en tekeningen van Van Gogh en een rijke selectie Japanse prenten laat de tentoonstelling zien hoe veelomvattend Van Goghs bewondering voor deze kunst was en hoe ingrijpend zijn werk erdoor veranderde.
Bijzondere bruiklenen
Beroemde schilderijen en tekeningen van Van Gogh uit musea en particuliere collecties van over de hele wereld worden in Van Gogh & Japan samengebracht. Zelfportret met verbonden oor (1889, The Courtauld Gallery, Londen), een kwetsbaar schilderij dat sinds 1930 niet meer in Nederland is getoond, keert terug naar zijn ‘geestelijk thuis’ in het Van Gogh Museum, voorafgaand aan de sluiting van The Courtauld Gallery voor een grote verbouwing in de herfst van 2018. De Japanse prent in de achtergrond van dit beroemde zelfportret getuigt van Van Goghs liefde voor de Oosterse kunst.
Een ander hoogtepunt is Zelfportret (1888, Harvard Art Museums/ Fogg Museum, Cambridge, VS), waarin Van Gogh zichzelf afbeeldde als een bonze, een boeddhistische monnik uit Japan. Het laat zien hoezeer hij zich identificeerde met de Japanners. Dit indrukwekkende schilderij wordt bij hoge uitzondering uitgeleend voor Van Gogh & Japan en is alleen in Amsterdam te zien.
Van Gogh & Japan bevat bovendien een groep belangrijke portretten, waaronder De wiegster (Augustine Roulin) (1889, The Art Institute of Chicago). Dit is een spectaculair voorbeeld van Van Goghs streven om schilderijen te maken zoals de Japanse prenten, met knallende kleuren en een sterk decoratief effect. Ook De Arlésienne (Marie Ginoux) (1888, The Metropolitan Museum of Art, New York) is een topstuk, waarin de invloed van de Japanse prenten goed zichtbaar is in de grote kleurvlakken en sterke contouren.
La Crau met bloeiende perzikbomen (1889, The Courtauld Gallery, Londen) toont het uitzicht over de velden bij Arles. Van Gogh associeerde deze omgeving met Japanse landschappen. Hij vond zijn eigen ‘Japan’ in Zuid-Frankrijk: felle zon, heldere kleuren en prachtige natuur. Het landschap Kreupelhout met twee figuren (1890, Cincinnati Art Museum) uit Auvers-sur-Oise, met de opmerkelijke compositie van rijen boomstammen, laat zien dat Van Gogh ook in de laatste periode van zijn leven met een ‘Japanse blik’ bleef kijken.
Deze en andere topstukken worden gepresenteerd samen met bekende werken uit het Van Gogh Museum, zoals Courtisane (naar Eisen), 1887 en Amandelbloesem, 1890. Naast Japanse prenten uit Van Goghs eigen verzameling is een groot aantal prenten uit andere collecties te zien, waaronder de beroemde kleurenhoutsnede Onder de golf bij Kanagawa (ca. 1830–1832, Rijksmuseum Amsterdam) van Katsushika Hokusai.
 
Speciale openstelling
Elke zaterdagavond is de tentoonstellingsvleugel van het Van Gogh Museum, waar Van
Gogh & Japan te zien is, te bezoeken van 19 tot 21 uur (het Rietveldgebouw met daarin de
vaste collectie is dan gesloten). Op vrijdag is het hele museum open tot 21 uur en elke
laatste vrijdag van de maand tot 22 uur voor Vincent op Vrijdag. Op 25 mei zal Vincent op
Vrijdag in het teken staan van Van Gogh & Japan.Publicatie
Bij de tentoonstelling Van Gogh & Japan verschijnt een kleurrijke publicatie, geïllustreerd
met meer dan 250 schilderijen, tekeningen en Japanse prenten. Van Goghs bewondering
voor Japan en de grote invloed van de Japanse prentkunst op zijn werk worden uitgebreid
beschreven. Verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Frans, paperback. Uitgever:
Mercatorfonds, Brussel. Prijs: € 29,95
 
Samenwerking
Van Gogh & Japanis een samenwerking met Hokkaido Shimbun Press en NHK (Japan Broadcasting Corporation), het Hokkaido Museum of Modern Art in Sapporo, het Tokyo Metropolitan Art Museum en The National Museum of Modern Art in Kyoto. De tentoonstelling vond in 2017-2018 plaats in de genoemde drie musea in Japan en is van 23 maart tot en met 24 juni 2018 te zien in het Van Gogh Museum.Sponsors                                
De tentoonstelling Van Gogh & Japan is mede mogelijk gemaakt door de Vincent van
Gogh Stichting, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de BankGiro Loterij,
Van Lanschot Bankiers en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Daarnaast is er
ondersteuning van de Turing Foundation, het Blockbusterfonds, de Japan Foundation, Takii Seed, Hotel Okura Amsterdam, Akzo Nobel, Sompo Japan Nipponkoa Insurance Inc en de leden van The Sunflower Collective.
 
De Mesdag Collectie
Gelijktijdig met Van Gogh & Japan wordt er in De Mesdag Collectie in Den Haag een tentoonstelling gewijd aan Mesdag & Japan(van 7 maart t/m 17 juni 2018), met als uitgangspunt de collectie Japanse toegepaste kunst die de schilder Hendrik Willem Mesdag rond de opening van zijn museum in 1887 verzameld heeft. De collectie bestaat uit meer dan honderd objecten, variërend van samoeraizwaarden tot Satsumavazen. Het Van Gogh Museum beheert sinds 1991 De Mesdag Collectie.Meer lezen
www.vangoghmuseum.nl/vangoghjapanBoek uw ticket online: tickets.vangoghmuseum.nl

———————————————————————————————————————————————————

 

—————- PERSBERICHT  12-2-2018 —————–

De Utrechtse kunstenaar Sjoerd Vonk exposeert met vijf houten stadsgezichten in het stadskantoor.

Sjoerd Vonk toont in de maand februari vijf Utrechtse stadsgezichten van zijn hand. Zijn gestileerde weergaven van de Oudegracht, de Domkerk, de Domtoren, het Muntgebouw en het Centraal Station staan volgens Vonk ‘symbool voor verschillende onderdelen van het leven in Utrecht’. Hij gaf elk stadsgezicht een woord mee, om zo de stad “het goede toe te wensen”.

Meer informatie over de vertoonde kunstwerken via instagram @ofthetree.nl en op www.ofthetree.nl.

De expositie ‘Goed voor Utrecht’ is te zien op de eerste etage van het Stadskantoor (Stadsplateau 1 in Utrecht), tot en met donderdag 1 maart 2018.

 

——————————————————————————————————————————-

Persbericht 16 januari 2018

PersberichtTEKENING VAN VINCENT VAN GOGH ONTDEKT
Behalve De heuvel van Montmartre met steengroeve ook andere tekening aan Van Gogh toegekend
Van Gogh Museum
Vincent van Gogh, De heuvel van Montmartre met steengroeve, maart 1886, zwart krijt, geveegd en gegumd, witte dekkende waterverf, op vergépapier met watermerk: APL BAS, 30,9 x 47,7 cm, collectie Van Vlissingen Art FoundationEr is een nieuwe tekening van Vincent van Gogh ontdekt:De heuvel van Montmartre met steengroeve uit maart 1886. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek door het Van Gogh Museum naar onderwerp, stijl, techniek, materiaalgebruik en herkomst van deze tot nu toe onbekende tekeningdie in bezit is van de Van Vlissingen Art Foundation.
Met deze vondst kon ook een vergelijkbare tekening die eerder was afgeschreven opnieuw aan Van Gogh worden toegekend. Dat werk, getiteld De heuvel van Montmartre (1886) bevindt zich in het Van Gogh Museum en is in onderwerp, formaat, stijl, techniek en materiaalgebruik onmiskenbaar verwant aan de nieuw ontdekte tekening. Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum): “Het is fantastisch nieuws dat hiermee twee tekeningen definitief aan het oeuvre van Van Gogh kunnen worden toegevoegd.” Beide tekeningen zijn te zien in Impressionism & Beyond. A Wonderful Journey in Singer Laren, een tentoonstelling van Franse impressionisten, postimpressionisten en expressionisten uit de Van Vlissingen Art Foundation.Van Gogh op zoek naar eigen stijl
Teio Meedendorp, senior onderzoeker van het Van Gogh Museum: “De twee tekeningen zijn overduidelijk van dezelfde hand en in stijl verwant aan Van Goghs modeltekeningen die hij begin 1886 eerst in Antwerpen en vervolgens in Parijs op het atelier van Cormon maakte. Ook de gebruikte tekenmaterialen zijn identiek en de onderwerpen zijn te verbinden met schilderijen die Van Gogh in het voorjaar en in de vroege zomer op Montmartre maakte. Binnen het getekende oeuvre van Van Gogh zijn dit twee opvallende werken die mooi illustreren hoezeer hij in de periode winter/voorjaar 1886 nog op zoek was naar een eigen stijl. Ze illustreren een fase in het leerproces van de kunstenaar, die zichzelf in Parijs uiteindelijk opnieuw uitvond, maar hier nog even het traditionele artistieke pad bewandelde.”
Het werk in het Van Gogh Museum werd eerder afgeschreven mede op basis van te weinig vergelijkingsmateriaal; de relatie met de studies bij Cormon werd niet gelegd omdat algemeen werd aangenomen dat Van Gogh dat atelier pas in het najaar van 1886 bezocht.
 
Herkomst
Uit onderzoek bleek verder dat De heuvel van Montmartre met steengroeve ooit deel uitmaakte van de collectie van Vincent en Theo van Gogh. Theo’s weduwe Johanna van Gogh-Bonger gaf het werk in 1911 in consignatie aan de kunsthandelaar J.H. de Bois in Haarlem die het omstreeks 1917 verkocht, waarna het uit het zicht verdween. Dit was elf jaar voordat de eerste oeuvrecatalogus van Van Gogh verscheen (De la Faille 1928). De tekening is nimmer tentoongesteld en nooit eerder gepubliceerd.
 
Laatst ontdekte tekening in 2012
Er zijn ruim 900 tekeningen van Van Gogh bekend, naast een vijftal schetsboekjes. Ruim de helft van zijn volledig getekende oeuvre, ongeveer 500 tekeningen en de schetsboekjes, bevindt zich in het Van Gogh Museum. In 2012 werd voor het laatst een nieuwe tekening van Van Gogh ontdekt, de vroege potloodtekening Kop van een Romeinse jongen (naar Bargue naar Bonnat) uit 1880, een kopie naar een voorbeeld uit de tekencursus van Charles Bargue.

 

Onthulling van twee tekeningen van Van Gogh
Van Gogh Museum
Fotobijschrift: De heren John Fentener van Vlissingen van de Van Vlissingen Art Foundation en Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum bij de twee tekeningen die van Van Gogh blijken te zijn. Links de nieuw ontdekte tekening van de Van Vlissingen Art Foundation, rechts de tekening uit de collectie van het Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting).Er is een nieuwe tekening van Vincent van Gogh ontdekt: De heuvel van Montmartre met steengroeve uit maart 1886. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek door het Van Gogh Museum naar onderwerp, stijl, techniek, materiaalgebruik en herkomst van deze tot nu toe onbekende tekening die in bezit is van de Van Vlissingen Art Foundation.
Met deze vondst kon ook een vergelijkbare tekening die eerder was afgeschreven opnieuw aan Van Gogh worden toegekend. Dat werk, getiteld De heuvel van Montmartre (1886) bevindt zich in het Van Gogh Museum en is in onderwerp, formaat, stijl, techniek en materiaalgebruik onmiskenbaar verwant aan de nieuw ontdekte tekening. Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum): “Het is fantastisch nieuws dat hiermee twee tekeningen definitief aan het oeuvre van Van Gogh kunnen worden toegevoegd.” Beide tekeningen zijn te zien in Impressionism & Beyond. A Wonderful Journey in Singer Laren, een tentoonstelling van Franse impressionisten, postimpressionisten en expressionisten uit de Van Vlissingen Art Foundation.

 

—————————————————————————————————————————–

Persbericht, 15-8-2017

BIG NEWS! MOCO PRESENTEERT: ROY LICHTENSTEIN


Vanaf 3 november zal er een nieuwe ‘Rocktstar of Art’ te zien zijn in het Moco (Modern/Contemporary) Museum. Vanaf dat moment zal er een nieuwe naam het MOCO pand met street-art legende Banksy delen. De tentoonstelling zal gaan draaien om het werk van niemand minder dan pop art grootheid Roy Lichtenstein.

Lichtenstein (1923-1997) is een van de bekendste kunstenaars binnen de Pop-Art stroming. Het schilderwerk van Lichtenstein is te herkennen aan een aantal kenmerken. De kunstenaar gebruikte vooral primaire kleuren (rood, blauw en geel) en maakte veel gebruik van de zogenaamde rastertechniek. Hij heeft zijn faam het meest te danken aan zijn schilderkunst ondanks het feit dat hij ook werkte met keramiek, glas en staal.

Zijn werk is -net zoals andere werken binnen de pop-art beweging- een weerspiegeling van zijn kijk op de (consumptie)maatschappij. Lichtenstein geloofde dat het uitvergroten van strips ervoor zou zorgen dat wij op een andere manier naar de werkelijkheid zouden kunnen kijken.
Vanaf 3 november 2017 tot en met 31 mei 2018 is de Roy Lichtenstein expositie te zien in het MOCO museum.

 

——————————————————————————————————————————————-