Eline's kunstblog
Eline Vulsma over kunst en meer
Nieuws & Persberichten

Persbericht 27-11-2017

Van 3 februari tot en met 21 mei 2018 in Museum Boijmans Van Beuningen:

‘BABEL’

Hoe zagen 660.000 Japanners vijftiende- en zestiende-eeuwse meesters uit de verzameling van Rotterdam?

De toren van Babel en negentig andere zeer bijzondere topstukken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen waren onlangs te zien in Tokio en Osaka, Japan. Het is de eerste keer dat in Japan zo’n rijke expositie van de vroegste Nederlandse kunst te zien was. Dezelfde selectie is onder de naam ‘BABEL – Oude Meesters terug uit Japan’ van 3 februari tot en met 21 mei 2018 in Museum Boijmans Van Beuningen te zien.

Een van de absolute topstukken van de tentoonstelling is De toren van Babel van Pieter Bruegel. Opvallend is hoe anders in Japan naar dit schilderij gekeken is. De kunstwerken werden niet ervaren als Bijbelse vertelling, maar als realistische voorstellingen uit een fascinerende tijd. Het museum kreeg vragen als: ‘Hoe hoog was de toren?’, ‘Hoe ziet deze er van binnen uit?’, ‘Hoeveel mensen zijn er aan het werk op de toren?’ en ‘Waar stond hij?’. De nieuwsgierigheid om het zich beter voor te kunnen stellen, om dichter bij te komen, was ook voor Museum Boijmans Van Beuningen een eye-opener. Grote aandacht ging ook uit naar de schilderijen en de grafiek van en in de geest van Bosch (o.a. door Bruegel). Japanse bezoekers waren niet alleen geïnteresseerd in het realisme, maar ook in de fantasiewereld van Bosch en Bruegel.

In Rotterdam wordt de tentoonstelling getoond vanuit deze fascinatie van de bezoekers in Osaka en Tokio, waarbij nieuwe vragen worden gesteld en beantwoord, onder andere met interpretaties van de beroemde Manga kunstenaar Katsuhiro Otomo. Hij reisde naar het Colosseum in Rome, de inspiratiebron van Bruegel, en naar de verzamelingen van Rotterdam en Wenen. Otomo maakte voor de tentoonstelling een eigen weergave van de binnenzijde van de toren.

Bijzonder overzicht

De tentoonstelling ‘BABEL – Oude Meesters terug uit Japan’ geeft een uniek overzicht van de kunst in de vijftiende en zestiende eeuw en bestrijkt bijna een eeuw, beginnend bij Dieric Bouts en eindigend bij Pieter Bruegel. Bijzonder is de spectaculaire ontwikkeling die de kunst in de Lage Landen in deze eeuw doormaakt: van kunst in het teken van religie naar kunst met andere thema’s, zoals landschappen, portretten en stillevens. Naast De toren van Babel zijn in deze expositie nog 38 schilderijen, 43 prenten en tien beelden uit de museumcollectie te bezichtigen. Museum Boijmans Van Beuningen beschikt – als één van de weinige musea ter wereld – over een rijke verzameling vroeg-Nederlandse kunst.

BVB Collections: internationaal tentoonstellingsprogramma

De tentoonstelling in Japan kwam tot stand in samenwerking met musea in Tokio en Osaka en het Japanse mediaconcern Asahi Shimbun. Het is de eerste reizende tentoonstelling van BVB Collections, een internationaal tentoonstellingsprogramma met werken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Met deze reizende tentoonstellingen voor het buitenland wil het museum de bekendheid van het Rotterdamse museum en de rijke collectie vergroten, en de stad Rotterdam internationaal onder de aandacht brengen. BVB Collections biedt onder meer exposities aan over het surrealisme, de gouden eeuw, klassiek moderne schilderkunst, Dutch Design, hedendaagse kunst en werken op papier.

Over Museum Boijmans Van Beuningen
Bosch, Rembrandt, Van Gogh, Dalí en Dutch Design; een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen is een reis door de geschiedenis van de kunst. Nederlandse en internationale topstukken geven een overzicht van de vroege middeleeuwen tot de 21ste eeuw. Kunstwerken van o.a. Monet, Mondriaan en Magritte tonen het ontstaan van het impressionisme en modernisme. Het museum bezit een van de grootste collecties surrealisten ter wereld en een bijzondere Engelse en Amerikaanse popart-verzameling met werken van o.a. Tilson, Warhol en Oldenburg. Bovendien is het museum dé plek voor vormgeving en design; van middeleeuwse kannen en glas uit de Gouden Eeuw, tot meubels van Rietveld en hedendaags Dutch Design. 

Museum Boijmans Van Beuningen is een veelzijdig en eigenzinnig museum in het hart van Rotterdam. De komende jaren zal Museum Boijmans Van Beuningen niet alleen zijn collectie en tentoonstellingen tonen aan zijn bezoekers, maar ook bouwen aan een toekomstbestendig museumgebouw én het eerste openbare kunstdepot ter wereld.

Tentoonstelling: ‘BABEL – Oude Meesters terug uit Japan’

3 februari tot en met 21 mei 2018

Museum Boijmans Van Beuningen
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uurToegangsprijs 15 euro, jongeren t/m 18 jaar gratis toegang
Museumpark 18-20, Rotterdam 

www.boijmans.nl

——————————————————————————————–

Persbericht 27-11-2017

Wereldberoemde kunstenaars bij Amsterdam Light Festival

Ai Weiwei en Cecil Balmond ontwerpen exclusief voor festival

Op 30 november start de zesde editie van Amsterdam Light Festival. Tot en met 21 januari 2018 verlichten 36 – speciaal voor het Amsterdamse festival gemaakte – kunstwerken de binnenstad, waaronder werken van de wereldberoemde Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei en de Britse kunstenaar Cecil Balmond. Bezoekers kunnen de werken varend, fietsend en wandelend beleven. De water expositie van het festival telt 21 kunstwerken op en rond de grachten in het historische centrum van Amsterdam. De land expositie, bestaande uit 15 kunstwerken, is dit jaar voor het eerst op Marineterrein Amsterdam te bewonderen. De deelnemende kunstenaars, designers en architecten uit Australië, België, China, Canada, Duitsland, Engeland, Indonesië, Italië, Japan, Kosovo, Nederland, Rusland en de Verenigde Staten zijn deze zesde editie uitgedaagd om binnen het thema Existential te werken.

Impressie ‘thinline’ van Ai Weiwei. Foto: Ton van Werkhoven.

Water expositie | 30 november 2017 t/m 21 januari 2018 

Tijdens het festival verlichten ruim twintig kunstwerken de Amsterdamse grachten. De Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei trekt met een 6,5 kilometer lange lichtlijn een grens door de stad. Wie mag naar binnen, wie niet? Wie bepaalt dat? Hoe kwetsbaar is een grens? Bij het kunstwerk Infinita van Cecil Balmond staat de relatie tussen vorm en orde in de kern van het leven centraal. Met Infinita stelt Balmond de vraag of de essentie van ons bestaan waarneembaar is, of dat deze onder het oppervlak ligt. De Kosovaarse kunstenaar Driton Selmani vond voor zijn kunstwerk Eye to Eye inspiratie in het nazar-amulet. Dit amulet beschermt de stad Amsterdam, haar inwoners en bezoekers tegen alle kwade invloeden. Het weert de angst af die Europa al jaren in zijn ban houdt.

Nederlandse bijdragen aan de expositie op het water zijn Whole Hole van Paul Vendel en Sandra de Wolf en ORIGIN van VENIVIDIMULTIPLEX. Wie tijdens een rondvaart Whole Hole binnenvaart, wordt als het ware een wormgat ingetrokken. Zo reis je volgens de kunstenaars naar een andere plek in de ruimte, of zelfs naar een parallel universum. ORIGIN is geïnspireerd door de oorsprong van licht: de lichtstralen van de installatie, die zich in een cirkelvorm boven je uitspreiden, verbeelden als een reusachtige ‘oertekening’ het ontstaan van licht.

De vaarroute van de water expositie loopt door het Oosterdok, over de Nieuwe Herengracht, de Amstel en via de Herengracht terug naar het Centraal Station.

Impressie ‘Infinita’ van Cecil Balmond.

Land expositie | 14 december 2017 t/m 7 januari 2018 

De land expositie vindt dit jaar voor het eerst plaats op Marineterrein Amsterdam, op loopafstand van Centraal Station. De Japanse kunstenaar Yasuhiro Chida vond de inspiratie voor zijn installatie Brocken 6 A in het natuurlijke lichtfenomeen dat zich voordoet wanneer je de zon precies in de rug hebt en de lichtstralen door zwevende waterdruppeltjes gebroken en verspreid worden. Ook de Nederlandse AlexP is met zijn installatie Existential: a collection of individuals onderdeel van de expositie op het Marineterrein. 576 zaklampen hangen bungelend aan een draad in een cirkelvormig frame.  Elke individuele lamp maakt een lichtvlek op de grond en samen vormen al deze vlekken een cirkel van licht. Die cirkel is niet statisch: de wind, een onvoorspelbare factor die AlexP verwelkomt, brengt deze voortdurend in beweging.

Het Canadese duo Reanna Niceforo en Phil Sutherland speelt met het project Enlightened? met de invloed van licht. Het fotohokje dat onderdeel is van deze installatie ga je namelijk niet binnen om een (pas)foto te maken, maar om bewust het proces te ervaren dat zo essentieel is voor een opname: belichting. Je wordt als een model uitgebreid uitgelicht, steeds vanuit verschillende richtingen en met veranderende intensiteit. Het effect is direct zichtbaar en omstanders buiten zien het via een projectie. Bezoekers kunnen de vijftien kunstwerken van de land expositie op eigen initiatief al wandelend ervaren. Drie weken lang is het Marineterrein een ontmoetingsplek voor bezoekers, Amsterdammers en kunstenaars. Iedere avond is er wat te beleven: lezingen over lichtkunst, interactieve performances voor publiek door kunstenaars bij hun werk, artist talks met de kunstenaars over de realisatie van hun werk en speciale rondleidingen langs alle lichtkunstwerken over het terrein.

Impressie ‘Brocken 6 A’ van Yasuhiro Chida.

Over Amsterdam Light Festival
Zoals elk jaar is het festival zowel vanaf het water als het land te bewonderen. De water expositie presenteert een groot aantal lichtkunstwerken op de Amsterdamse grachten. Diverse rederijen bieden een vaarroute langs deze lichtkunstwerken aan, waaronder founding partner Amsterdam Canal Tours. Deze kunstwerken zijn van 17.00 tot 23.00 uur verlicht (tijdens Oud & Nieuw tot 20.00 uur). Op het land worden dit jaar voor het eerst lichtkunstwerken tentoongesteld op het Marineterrein, van 14 december 2017 tot en met 7 januari 2018. Deze expositie, op loopafstand van station Amsterdam Centraal, kan door bezoekers op eigen initiatief wandelend worden bekeken en verkend. Deze kunstwerken zijn van 17.00 tot 22.00 uur verlicht (tijdens Oud & Nieuw tot 20.00 uur). www.amsterdamlightfestival.com.

—————————————————————————————————————————–

Bericht 17-11-2017

17-21 januari 2018 dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur
FIRST ART FAIR: START WITH ART!

Op 17 januari as. opent de FIRST ART FAIR voor het eerst de deuren voor publiek. Als eerste kunstbeurs van het jaar mikt de beurs op mensen die de feestelijke sfeer van de kerstdagen graag nog een maand langer vasthouden. Een publiek dat warmloopt voor mooie kunst die gemaakt is met passie en vakmanschap.

28 galerieën, die voor een groot deel niet eerder in de Passenger Terminal hebben geëxposeerd, tonen er schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie, glas en keramiek van kunstenaars die schoonheid hoog in het vaandel hebben!

Evert den Hartog, ‘Kop in de wolken’, brons, 160 x 90 x 80 cm, Morren Galleries (stand 25)

 

VAN ABSTRACT TOT FIGURATIEF

De FIRST ART FAIR is een beurs voor hedendaagse kunst, waar de kunstliefhebber een keus kan maken uit een breed scala aan kunstwerken, van abstract tot figuratief, in uiteenlopende prijsklassen.

Van klassiek moderne kunst uit het midden van de 20ste eeuw tot de allernieuwste kunst van hedendaagse kunstenaars, je vindt het allemaal op de FIRST ART FAIR!


Cole Morgan, Blue II, olieverf op doek, 80 x 80 cm, Okker Art Gal. (stand 32)

BEZOEK NU ALVAST DE WEBSITE

————————————————————————————————————-

Persbericht 16-11-2017

Het HAKA-gebouw ligt centraal tussen de binnenstad en de Van Nelle Fabriek en is goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Een speciale shuttle bus van Art Rotterdam Week rijdt tussen OBJECT en de andere kunstbeurzen die op dat moment in de stad plaatsvinden. OBJECT Rotterdam is onderdeel van de Art Rotterdam Week.

OBJECT Rotterdam 2018 HAKA-gebouw | Vierhavensstraat 38-42 | Rotterdam Vrijdag 9 tot en met zondag 11 februari 2018 | 11.00-19.00 uur

Ticket, inclusief bezoek aan de Euromast: Volwassenen 12,50 euro, kinderen tot 12 jaar gratis

www.objectrotterdam.com www.dudok.biz www.euromast.nl www.artrotterdamweek.com

————————————————————————————————————-

Persbericht 16-11-2017

Amsterdam Art Weekend 2017

Brandende actuele thema’s en meer dan 100 evenementen

Alternatieve feiten, commercialiteit in de internationale kunstscène, talige en culturele misverstanden, stedelijke ontwikkeling, de generatie kunstenaars van morgen en het eindige leven. Het is maar een greep uit de actuele thema’s die tijdens de zesde editie van Amsterdam Art Weekend de aandacht vragen.

 

Met meer dan 100 evenementen vormt Amsterdam Art Weekend ook dit jaar weer een absoluut hoogtepunt op het gebied van hedendaagse kunst. In veel gevallen zijn de thema’s actueel. Zo exposeert Ronald de Bloeme bij Borzogallery onder de titel Alternative Facts. Met zijn herinterpretatie van logo’s, reclame en andere uitingen van de visuele beeldcultuur stelt de Bloeme ons vertrouwen in onze waarneming op subtiele wijze op de proef.

Tjebbe Beekman, die bij Stigter Van Doesburg exposeert, is geïnspireerd door stedelijke ontwikkeling, nieuwe visies en creatieve oplossingen. Bij Albada Jelgersma behandelen hoogleraren Arjo Klamer en Olav Velthuis op 25 november een heikel onderwerp als Commercialism in the contemporary art world. Van Zijll Langhout toont werk van Rumiko Hagiwara. Als nieuwkomer in de Nederlandse cultuur baseert deze Japanse kunstenaar zich in Ghost in Silence op de misvattingen en het onbegrip waarmee zij dagelijks te maken heeft. In de Rijksakademie van beeldende kunsten openen 45 beginnende kunstenaars hun ateliers. Het publiek krijgt de kans om kennis te maken met hedendaagse tendensen en vernieuwingen in de kunst. Ook is het mogelijk kunstenaars te ontmoeten die in de toekomst in toonaangevende collecties, tentoonstellingen en biënnales wereldwijd vertegenwoordigd zullen zijn. Onder de titel NA verschaft de Oude Kerk de veelzijdige Christian Boltanski (*Parijs 1944) een podium. Aan de hand van een aantal monumentale installaties, verspreid door de hele kerk, confronteert hij de bezoekers met de vraag wat er gebeurt nadat er aan ons leven een einde is gekomen.

Stichting Amsterdam Art

Amsterdam Art Weekend, het enige hedendaagse kunstweekend van de stad, is een initiatief van Stichting Amsterdam Art die ook verantwoordelijk is voor het concept en de uitvoering. Stichting Amsterdam Art functioneert als katalysator en kompas voor hedendaagse kunst. Het hele jaar door werkt zij samen met belangrijke nationale en internationale kunst- en culturele instellingen. Daarbij stelt zij zich ten doel om met elkaar het bijzondere karakter van Amsterdam als creatieve en culturele stad voor het voetlicht te brengen. De reikwijdte en expertise van de Stichting maken haar de aangewezen partij om voor het grootstedelijke aanbod aan hedendaagse kunst een doorlopende publieke belangstelling te wekken.

Zie hier het programma: Weekend.amsterdamart.com

 

————————————————————————————————————-

Persbericht 30-10-2017

Amsterdam Light Festival, ISE en RAI initiëren videokunstcompetitie op EYE Filmmuseum

Amsterdam heeft primeur van World Masters of Projection Mapping

Het EYE Filmmuseum is van 14 januari t/m 9 februari 2018 het spectaculaire decor van de eerste editie van de World Masters of Projection Mapping. De (inter)nationale top in projection mapping heeft zich ingeschreven voor deze competitie. Vijf (inter)nationale kunstenaars gaan de uitdaging aan om een driedimensionaal videokunstwerk te creëren dat vanuit meerdere perspectieven te zien is op de bijzondere façade van EYE. Het publiek kan de werken zien vanaf het IJ, de achterkant van het Centraal Station en de A’DAM Toren. Op vrijdag 9 februari, de slotdag van internationale vakbeurs ISE, wordt de winnaar bekendgemaakt in de RAI. World Masters of Projection Mapping is een initiatief van Amsterdam Light Festival, beursorganisator Integrated Systems Events (ISE) en RAI Amsterdam.
Amsterdam Light Festival is een jaarlijks terugkerend cultureel evenement in de winterperiode dat kunstwerken en installaties van hedendaagse (inter)nationale kunstenaars, designers en architecten op en rond de Amsterdamse grachten toont. Dit jaar worden er ook lichtkunstwerken tentoongesteld op het recent opengestelde Marineterrein Amsterdam. Integrated Systems Events organiseert Integrated Systems Europe, ’s werelds grootste beurs op het gebied van audio visual en system integration en RAI Amsterdam is een van de meest toonaangevende congrescentra van Europa en al meerdere jaren de thuisbasis van ISE.
Voor iedereenLennart Booij, artistiek directeur van Amsterdam Light Festival: “Met deze eerste editie van World Masters of Projection Mapping tonen we het hoge artistieke niveau van projection mapping en de mogelijkheden van technologische innovaties aan het publiek. Dit is natuurlijk een geweldige kans om kunst te tonen op de meest iconische en spectaculaire gevel van Amsterdam: vier weken lang is EYE Filmmuseum het canvas voor hedendaagse videokunst. Voor iedereen toegankelijk om te bewonderen en ervaren.”
 

Uitzonderlijke creativiteit

“Met de toevoeging van World Masters of Projection Mapping biedt Amsterdam Light Festival een mooi overzicht van de uitzonderlijke creativiteit, technologie en productie-vaardigheden rondom projection mapping”, aldus Mike Blackman, algemeen directeur van ISE. “Ik denk dat deze competitie goed in de smaak zal vallen bij ISE-deelnemers en bezoekers. Het feit dat de finale plaatsvindt tijdens ISE 2018 maakt het extra opwindend. We zijn vereerd dat we in dit project met zowel RAI Amsterdam als Amsterdam Light Festival mogen samenwerken. Beide organisaties hebben een bewezen staat van dienst qua evenementen in Amsterdam. We zijn er dan ook zeker van dat we World Masters of Projection Mapping tot een groot succes kunnen maken.”

Voor de stad

Paul Riemens, CEO van RAI Amsterdam: “RAI Amsterdam verbindt mensen, ideeën en visies. Zo creëren we kwaliteit en toegevoegde waarde voor klanten, gasten én de stad Amsterdam. World Masters of Projection Mapping is een schoolvoorbeeld van zo’n verbinding. Door ons relatienetwerk te koppelen aan de event community van ISE is een prachtig partnership ontstaan, dat buiten het fysieke event in de RAI om, tot een heel nieuw platform heeft geleid. Zo verrijken wij de events van onze klanten en kunnen we de inwoners van Amsterdam iets moois bieden. Ik kijk ernaar uit.”

—————————————————————————————————————————————-

Persbericht 26-10-2017

Waar kunst en internationale allure samenkomen

Vught/Tilburg – Van 10 t/m 26 november 2017 organiseert Van Loon Galleries voor de derde maal de hoogstaande kunstexpositie in de Koepelhal te Tilburg: de Biënnale Brabant. Na een zeer succesvolle editie in 2012 en 2015 zal deze Biënnale, Tilburg 17 dagen lang als kunst-, cultuur- en culinaire gemeente op de kaart zetten.

Exclusief en meeslepend

De Biënnale is een belevingsexpositie met bijzondere kunst en verlichting. Van schilderijen tot beelden en van fotografie tot glassculpturen. Een unieke wereld; exclusief, groots en meeslepend.

Koepelhal

De Biënnale Brabant is een unieke en internationale expositie die u niet mag missen. Kunst wordt een beleving in de industriële Koepelhal in Tilburg. De hal vormt de perfecte setting voor een reis langs uiteenlopende kunstwerken van meer dan 40 nationale en internationale kunstenaars.

Culinair genieten

Wijnstra Catering opent een pop-up brasserie tijdens de magistrale Biënnale Brabant. De Biënnale brasserie is dé plek om bij te komen van alle indrukken, om van je kunstaankoop te genieten of om vrienden en kennissen te ontmoeten. In een gezellige en ontspannen sfeer kun je op elk moment van de dag, genieten van heerlijk gebak met goede koffie, lekkere lunches, heerlijke hapjes en drankjes, welke met passie en liefde worden bereid.

Rondleidingen en lezingen

Op aanvraag worden er voortdurend rondleidingen en lezingen georganiseerd, zowel door medewerkers van Van Loon Galleries, als door kunstenaars zelf.

Meer informatie

Laat u meeslepen in de bijzondere wereld van de Biënnale Brabant. De expositie is dagelijks geopend van 11.00 uur tot 18.00 uur. Tickets zijn verkrijgbaar aan de entree. Meer informatie vindt u op www.biennalebrabant.com.

——————————————————————————————————————————-

Persbericht 16-10-2017

Oude Kerk Amsterdam: Silence #7

Vrijdag 3 november 2017

De Oude Kerk is op de vroege ochtend een meditatieve oase in de stad, met een enerverende opkomst van de zon achter de hoge kerkvensters. Op dit vroege uur klinkt er het muziekprogramma Silence, een contemplatief tegengeluid in een hectische binnenstad.

Op 3 november speelt pianist en componist Michiel Borstlap. Borstlap is Nederlands meest bekende jazzpianist. Hij is onderscheiden met de Amerikaanse Thelonious Monk/BMI Composers Award, kreeg meerdere Edisons en een Gouden Kalf voor filmmuziek. Borstlap treedt veelvuldig op met jazz- en popmusici en zijn composities worden uitgevoerd door vooraanstaande jazzmusici als Herbie Hancock en Wayne Shorter. Museum de Fundatie bracht deze zomer ‘audire et videre I’, zijn nieuwe geluidssculptuur.
In de Oude Kerk brengt Borstlap een reeks composities en improvisaties ten gehore op de vleugel, reagerend op de ruimte, akoestiek en architectuur van het gebouw, maar ook op het momenteel tentoongestelde werk van Iswanto Hartono. Aanleiding om Michiel Borstlap in de Silence serie uit te nodigen is zijn laatste album ‘Velvet’: een verkenning van de ruimte tussen muzieknoten, de schaduwen in de muziek, de stilte.
Muziek in de Oude KerkDe Oude Kerk kent een indrukwekkende muziekgeschiedenis en was in de zestiende eeuw een van de eerste plekken in Noord-Europa waar een publiek van openbare concerten kon genieten. In afwachting van de restauratie van het beroemde Vater-Müller-orgel koos de Oude Kerk ervoor om de stille tijd goed te gebruiken en na te denken over een nieuw muzikaal programma. Vanuit gesprekken met musici, kunstenaars en programmeurs is in november 2016 een muziekprogrammering van start gegaan in aansluiting op de kunstprogrammering van de Oude Kerk en in de context van een monumentaal gebouw. De concerten van de Silence serie beginnen altijd om 8:00 uur ‘s ochtends, en klinken frequent op een eerste vrijdag van de maand. Silence #8 vindt plaats op 2 februari 2018.

 

Silence #7Vrijdag 3 november 2017, 08.00 uur
Oude Kerk, Oudekerksplein 23, (de Wallen) Amsterdam
Prijs: € 10,- (Museumkaart, Vrienden van de Oude Kerk, ICOM card, I Amsterdam city card, stadspas: vrij entree)www.oudekerk.nl (online tickets)

 

———————————————————————————————————————————————————

—————————————————————————————————————————————————————–

Persbericht 18-9-2017

Tentoonstelling over De Stijl en constructivisme met werk van o.a. Bart van der Leck, Theo van Doesburg en Naum Gabo

Van 1 oktober tot en met 14 januari 2018 is de tentoonstelling De Stijl en constructivisme in NoordNederland te zien in Museum Dr8888. De tentoonstelling toont een overzicht van (Stijl)kunstenaars die actief waren tijdens het interbellum in Noord-Nederland, maar heeft ook aandacht voor de bron: kunstenaars uit Rusland en Duitsland (Bauhaus) die de kiem vormden van het constructivisme.

Over de tentoonstelling

Museum Dr8888 legt het accent op De Stijl in ontwerp en architectuur en wijdt bovendien een speciaal kabinet aan de tekeningen en maquettes van Bart van der Leck die hij voor de RLS (Rijksluchtvaartschool) in Eelde heeft gemaakt.

Naast een uitgebreide selectie van het werk van Thijs Rinsema, zal ook werk van H.N. Werkman, Jan van der Zee, Wobbe Alkema, Carel Willink en natuurlijk Theo van Doesburg worden getoond. Verder zijn er werken te zien van grote constructivistische kunstenaars als Naum Gabo, László Moholy-Nagy en El Lissitzky.

Samenwerking

Het themajaar Mondriaan tot Dutch Design is een samenwerking tussen NBTC Holland Marketing, Den Haag Marketing, Toerisme Utrecht, Amersfoort Citymarketing, Visit Brabant, Leiden Marketing, Visit Veluwe en Museum Drachten.

Tentoonstelling De Stijl en constructivisme in Noord-Nederland

Plaats: Museum Dr8888, Drachten

Datum: 1 oktober – 14 januari 2018

Prijs: € 7,-

 

———————————————————————————————————————————-

Persbericht, 30-8-2017

Stedelijk Museum Schiedam presenteert Sticky Business

Dwalen door metersgroot snoeplandschap en likken aan cola-kunst

Van 16 september 2017 t/m 18 februari 2018 presenteert Stedelijk Museum Schiedam de expositie Sticky Business. De verleiding van suiker in de kunst. Hemels of hels, suiker roept bij vrijwel iedereen iets op. De een gebruikt de zoetmaker om belangrijke gebeurtenissen te vieren. Anderen zien suiker als het witte gif, dé grote vijand voor de gezondheid. De bijna twintig (inter)nationale kunstenaars die meedoen aan deze zinnenprikkelende tentoonstelling werpen een nieuw licht op dit maatschappelijke thema en passen suiker elk op hun eigen manier toe in hun werk.

Nieuwe party-trend
Pip & Pop creëert een metersgroot snoeplandschap, de colamachine van Helmut Smits zet bezoekers aan het denken en aan de vrouwenbeelden van de Australiër Joseph Marr mag gelikt worden. Het werk is soms luchtig, zoals van Bompas & Parr. Het Britse duo filmde de nieuwe party-trend ‘sploshing’, een opmerkelijk tijdverdrijf waarbij mensen naakt in een taart gaan zitten. Anderen staan stil bij grote onderwerpen die aan suiker kleven: corruptie, slavernij en eetverslaving.

Vóór of tegen suiker

Wat opvalt is dat de kunstenaars niet vóór of tegen suiker zijn, vertelt gastconservator Marije Vogelzang. Voor Sticky Business viel haar keuze op kunstenaars die zich door voedsel laten inspireren. Met een zwerm suikerpistooltjes is Vogelzangs eigen werk ook vertegenwoordigd. Vogelzang is hoofd van de afdeling Food Non Food aan de Design Academy Eindhoven. De afgelopen jaren ontwikkelde ze zich tot internationaal eetontwerper, een zelfgekozen titel voor werk dat nergens ter wereld werd gedaan.

Likken en ruiken aan kunst

Op verschillende plekken in het museum ruikt het naar snoep, chocolade en bijenwas. De vrouwenbeelden van Joseph Marr – waar aan gelikt mag worden – smaken naar cola, fanta, drop en framboos. Daardoor transformeert zijn werk in de loop van de tentoonstelling. Dat geldt voor meerdere werken. Het suikerschilderij van de Zwitser Jonas Etter vergaat langzaam doordat de gebrande suiker op de grond druppelt. De stalagmieten van bijenwas van Driessens & Verstappen groeien juist dankzij een druppelmachine aan het plafond.

De keerzijde van zoet

Roland Hicks laat het ongemak zien. De Brit schildert kauwgom onder je schoen, letterlijk sticky business. De politieke kant van sticky business komt aan bod bij Helmut Smits die water uit cola destilleert. Daarmee wijst de Rotterdamse kunstenaar op het bizarre feit dat er op sommige plekken ter wereld meer cola dan water voorhanden is. De Italiaanse fotograaf Dan Bannino overgiet zijn foto’s met een soort Oude Meesters-sausje en maakt stillevens met dieetproducten van beroemdheden. De rollen roze wc-papier vallen op. Zangeres Beyoncé zou er bij zweren: een velletje wc-papier eten onderdrukt het hongergevoel. In een bioscoopruimte draait een film van L.A. Raeven, de tweelingzussen die hun broodmagere lichaam gebruiken bij hun performances. Elders komen de feeders aan bod, mensen die (seksueel) genot beleven aan het voeden of gevoed worden.

Andere culturen

De tentoonstelling laat ook zien hoe omgegaan wordt met suiker en snoep in verschillende culturen. Zo drinken gelovigen in sommige Mexicaanse kerken veel cola. De boeren die ze daardoor laten zouden de heilige geest bevrijden. In Nederland hielp het pepermuntje om de protestantse dienst door te komen. En de suikerspin gaat terug tot het Italië van de vijftiende eeuw toen creatieve Italiaanse koks suikersculpturen produceerden van ‘gewoven suiker’. Wist je ook dat pralines zijn ontstaan door de fout van een keukenhulp en dat marshmallows ooit van een plant gemaakt werden?

Randprogramma

Er is een uitgebreid randprogramma met kinderworkshops, een bakwedstrijd, lezingen en films. Elke dinsdag geven de Voorlichters Gezondheid informatie aan de hand van lekkere en gezonde hapjes uit verschillende culturen. Ook kunnen bezoekers chocolade bonbons maken. Klik hier voor het volledige aanbod.

Deelnemende kunstenaars o.a.: Caro Verbeek, Pip & Pop, L.A. Raeven, Studio Kollektiv Plus Zwei, Marije Vogelzang, John Isaacs, Dan Bannino, Uli Westphal, Joseph Marr, Bompas & Parr, Roland Hicks, Johanna Schmeer, Van Brummelen en De Haan, Djonga Bismar, Mubuku Kipala, Zineb Sedira, Helmut Smits, Driessens & Verstappen, Studio Lernert & Sander, Katja Bjørn.

 

Sponsoren: Gemeente Schiedam, BankGiro Loterij Fonds, VSBfonds, Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Ars Donandi, S´DAM. Maatschappelijke partners: Diabetes Fonds, Verhalenhuis Belvédère, Voorlichters Gezondheid.

Stedelijk Museum Schiedam

Adres: Hoogstraat 112, Schiedam (zes metrostops van het historisch centrum Rotterdam Beurs)
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur.

Op maandagen, eerste kerstdag, nieuwjaarsdag en koningsdag is het museum gesloten.

Over Stedelijk Museum Schiedam

Het Stedelijk Museum Schiedam is sinds 1940 gehuisvest in het voormalige Sint Jacobs Gasthuis aan één van de oudste dijken van Schiedam: de Hoogstraat. Het historische pand huist elf tentoonstellingszalen waar tentoonstellingen over moderne en hedendaagse Nederlandse kunst te zien zijn. Het museum staat o.a. bekend om haar uitgebreide Cobra-collectie met veel vroege werken van Karel Appel. Het Stedelijk Museum Schiedam heeft als ambitie mensen uit de stad, de regio en heel Nederland te laten genieten van laagdrempelige kunst en evenementen. Het museum is er voor iedereen die nieuwsgierig is. ‘Je hoeft het niet mooi te vinden, maar je kunt er wel over nadenken. Iemand heeft het toch maar gemaakt,’ zei conservator en televisiepresentator Pierre Janssen ooit. En zo is het maar net. Je kunt je er verbazen over kunst en geschiedenis.

www.stedelijkmuseumschiedam.nl

——————————————————————————————————

Persbericht, 23-8-2017

Galerie Van de Leur, Leiden (solo) 1 t/m 26 september

Breestraat 117, 2311 CL Leiden. Galerie /Grand Café tegenover het stadhuis.

Openingstijden: zo – ma 10.00 tot 18.00 uur | di – za 10.00 tot 22.00 uur.

Ik ben aanwezig tijdens de open atelierroute in het weekend van 23 / 24 sept. Meer info: www.vandeleur-leiden.nl/gallery

 

Galerie MI, Bilthoven 1 oktober t/m 11 november

Beethovenlaan 13, 3723 JJ Bilthoven, gemeente Utrecht.

Openingstijden: do vrij za 14.00 – 18.30 uur + op afspraak | www.galeriemi.nl

Openingsborrel: zondag 1 oktober van 14.00 – 17.30 uur. Van harte welkom!

 

Beursfabriek Nieuwegein, 11 & 12 november

Solostand tijdens het weekend van de Nationale Kunstdagen.

Symfonielaan 5, 3438 EX Nieuwegein.

Gratis parkeren én ik ben zelf aanwezig. Meer info: www.kunstdagen.nl

 

www.vanburingen-art.nl | info@vanburingen-art.nl | 06 53156454

——————————————————————————————————————–

Persbericht, 15-8-2017

BIG NEWS! MOCO PRESENTEERT: ROY LICHTENSTEIN


Vanaf 3 november zal er een nieuwe ‘Rocktstar of Art’ te zien zijn in het Moco (Modern/Contemporary) Museum. Vanaf dat moment zal er een nieuwe naam het MOCO pand met street-art legende Banksy delen. De tentoonstelling zal gaan draaien om het werk van niemand minder dan pop art grootheid Roy Lichtenstein.

Lichtenstein (1923-1997) is een van de bekendste kunstenaars binnen de Pop-Art stroming. Het schilderwerk van Lichtenstein is te herkennen aan een aantal kenmerken. De kunstenaar gebruikte vooral primaire kleuren (rood, blauw en geel) en maakte veel gebruik van de zogenaamde rastertechniek. Hij heeft zijn faam het meest te danken aan zijn schilderkunst ondanks het feit dat hij ook werkte met keramiek, glas en staal.

Zijn werk is -net zoals andere werken binnen de pop-art beweging- een weerspiegeling van zijn kijk op de (consumptie)maatschappij. Lichtenstein geloofde dat het uitvergroten van strips ervoor zou zorgen dat wij op een andere manier naar de werkelijkheid zouden kunnen kijken.
Vanaf 3 november 2017 tot en met 31 mei 2018 is de Roy Lichtenstein expositie te zien in het MOCO museum.

 

——————————————————————————————————————————————-